قوانین خرید ملک در قبرس – مسائل حقوقی املاک و مستقلات قبرس

اقتصاد قبرس به شدت به بخش املاک و مستغلات وابسته است زیرا قبرس یکی از بالاترین سطوح مالکیت املاک را در اروپا دارد و همچنین بازار قابل توجهی برای خانه های شیک قبرس و  تابستانی دارد. از سال 2014، بهبودهای ثبت شده در عملکرد اقتصادی کشور در بخش املاک نیز جلب توجه کرده است. در سال های اخیر، علاقه به ملک در قبرس به طور پیوسته در حال افزایش بوده است، به همین دلیل است که بسیاری از پروژه های املاک و مستغلات در حال ساخت هستند و بخش جالبی برای سرمایه گذاری خارجی ها و ساکنان محلی شده و دانستن قوانین خرید ملک در قبرس از همه بیشتر اهمیت پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: راهنمای مهاجرت به قبرس

بیشتر بخوانید: لیست املاک فروشی در قبرس

مقدمه ای بر قانون املاک قبرس

سیستم حقوقی قبرس به دلیل میراث استعماری آن از سیستم بریتانیایی الگوبرداری شده است. علاوه بر این، با عضویت در اتحادیه اروپا، قوانین خرید ملک در قبرس با قوانین و مقررات مربوط به املاک و مستغلات اتحادیه اروپا مطابقت یافته است.

قانون اولیه: قانون اموال غیرمنقول قبرس (مالکیت، ثبت و ارزیابی)

قانون املاک و مستغلات قبرس در سال 1946 تصویب شد و به عنوان سنگ بنای قوانین خرید ملک در قبرس در نظر گرفته می شود. این سازمان به کلیه امور مربوط به مالکیت، ثبت، واگذاری و ارزیابی اموال غیر منقول تحت سیستم ثبت املاک و مستفلات قبرس می پردازد که بر اساس آن اموال غیرمنقول تعریف، ثبت، شناسایی و ارزش گذاری می شوند.

اداره ثبت اسناد و املاک

اداره ثبت املاک و مستقلات قبرس فعالیت خود را در سال 1858 آغاز کرد و به عنوان قدیمی ترین بخش دولتی در قبرس به شمار می رود. سیستم ثبت ملک در قبرس بر اساس مدل بریتانیایی یکی از پیشرفته ترین و مطمئن ترین سیستم های دنیا می باشد.

  • کلیه حقوق اموال غیر منقول (زمین، ساختمان، درخت، مزارع، رودخانه، چاه و کلیه حقوق مربوط به زمین و ساختمان) در اداره ثبت اسناد و املاک ثبت و قابل پیگیری است.
  • خریداران ملک در قبرس در رابطه با خرید ملک کاملاً محافظت می شوند، زیرا هرگونه اطلاعات مربوط به هدف خرید برنامه ریزی شده آنها را می توان تا لحظه تکمیل معامله در سوابق دپارتمان ردیابی کرد. پس از انجام معامله، عقد بیع یا انتقال مالکیت نیز در دفتر ثبت قطعات زمین ثبت می شود.
  • تسلیم قرارداد فروش به اداره ثبت اسناد و املاک به خریدار این حق را می دهد که شرایط خاص قرارداد را اجرا کند و بنابراین پس از صدور اسناد مالکیت، مالکیت را به نام خریدار ثبت کند.

قانون و مقررات املاک قبرس – تعداد املاک مجاز به خارجی ها

قوانین خرید ملک در قبرس توسط شهروندان اتحادیه اروپا

طبق قانون املاک در قبرس، شهروندان اتحادیه اروپا برای خرید ملک در قبرس نیازی به مجوز ندارند. شهروندان اتحادیه اروپا از حقوقی مشابه شهروندان قبرسی برخوردار هستند و می توانند بدون هیچ محدودیتی ملک خریداری کنند و می توانند هر تعداد ملک را به نام خود ثبت کنند.

 

خرید ملک در قبرس توسط اتباع خارجی (شهروندان غیر اتحادیه اروپا)

شهروندان غیر اتحادیه اروپا واجد شرایط خرید ملک در قبرس هستند، اما باید برای ثبت آن به نام خود مجوز درخواست دهند. این درخواست پس از امضای قرارداد فروش به بخشداری شهر محل وقوع ملک ارائه می شود. این مجوز به همه خریداران با حسن نیت اعطا می شود و این رویه در حال حاضر فقط به صورت رسمی است.

مجوز خرید ملک در قبرس توسط افراد خارجی (غیر قبرسی یا شهروندان اتحادیه اروپا) با محدودیت هایی که برای هر خانواده (زن و شوهر) اعمال می شود، مجاز است. حد مجاز دو واحد از لیست زیر است:

  • آپارتمان یا خانه.
  • ویلا در محل ساخت و ساز یا زمینی به مساحت بیش از 4014 متر مربع.
  • زمینی به مساحت بیش از 4014 مترمربع. مشروط بر اینکه به زودی مالک خانه ای برای زندگی بسازد.
  • مجوز تملک زمین برای انواع دیگر املاک (مانند ادارات، تفریحی، صنعتی و غیره) تحت شرایط خاصی مانند درصد مشارکت خارجی در طرح، میزان واقعی سرمایه گذاری خارجی و سایر مقررات دولتی اعطا می شود.

مراحل خرید ملک در قبرس

مرحله 1. بررسی کامل

پس از انتخاب ملک در قبرس، بسیار مهم است که وکیل یک بررسی کامل از ملک انجام دهد که در درجه اول شامل موارد زیر است:

  • اطلاع از اداره ثبت اسناد و املاک در صورت وجود هرگونه رهن یا تحمیل بر ملک
  • بحث در مورد شرایط پرداخت
  • در صورتی که تاسیسات در حال ساخت است، تایید اینکه کلیه مجوزهای طراحی و ساخت و ساز لازم اخذ شده است و نقشه ها و مشخصات معماری ضمیمه قرارداد می باشد.
  • در صورت خرید زمین، بررسی مساحت ساخته شده (چند متر مربع می توانید بسازید)، مناسب بودن کاربری مورد نظر، هرگونه ساختمان برنامه ریزی شده با ساختمان های مجاز، و همچنین امکان اتصال شی به سودمندی

 

مرحله 2. رزرو واریز و توافق

پس از امضای قرارداد رزرو و پرداخت سپرده رزرو، ملک برای مدت معینی از بازار خارج می شود تا زمانی که قرارداد فروش تنظیم شود و طرفین آماده انجام معامله شوند.
سپرده رزرو نسبت به قیمت ملک متفاوت است و معمولاً 1-2٪ قیمت فروش است.

مرحله 3. قرارداد خرید و فروش

  • پس از انجام تمام مراحل اولیه، خریدار و فروشنده قرارداد فروش را امضا می کنند.
  • اگر خریدار در خارج از کشور واقع شده باشد، کل مراحل می تواند با وکالتنامه انجام شود که می تواند در قبرس یا خارج از کشور در سفارت یا کنسولگری قبرس امضا و تایید شود یا توسط دفتر اسناد رسمی و مهر آپوستیل تایید شود.
  • پس از امضای قرارداد، وکیل برای دریافت مجوز خرید ملک به شورای وزیران مراجعه می کند.

مرحله 4. ثبت قرارداد خرید و فروش در اداره ثبت اسناد و املاک

  • هنگام امضای قراردادها، نماینده قانونی خریدار قراردادهای امضا شده را برای مهر به اداره درآمد داخلی تحویل می دهد. در هر قرارداد خرید ملک، بسته به قیمت خرید، حق تمبر قابل پرداخت است (به زیر مراجعه کنید).
  • هنگامی که قراردادهای امضا شده مهر و موم شد، خریدار (یا وکیل یا نماینده وی) باید آنها را برای تشکیل پرونده/ثبت برای اقدامات بعدی به اداره ثبت اسناد و املاک تحویل دهد.
  • اداره اراضی قرارداد را مهر می کند و در دفتر ثبت اراضی ثبت می کند. این امر مالکیت خریدار را تا زمان صدور اسناد مالکیت تضمین می کند.

 

مرحله 5. انتقال سند مالکیت

  • اگر فروشنده دارای سند مالکیت ملک باشد، انتقال سند به نام مالک جدید بلافاصله انجام می شود. به عنوان یک قاعده، این هنگام خرید یک شی ثانویه (فروش مجدد) اتفاق می افتد.
  • اگر ملک جدید باشد، در اکثر موارد فروشنده (توسعه دهنده) سند مالکیت جداگانه ای برای ملک ندارد. تا آن زمان با ثبت قرارداد خرید و فروش در اداره ثبت اسناد و املاک، عنوان خریدار تضمین می شود.

لینک های کاربردی:

  1. اجازه اقامت قبرس برای راه اندازی کسب و کار
  2. هزینه زندگی در قبرس (2022)
  3. جمهوری قبرس کجاست ؟ (12 حقیقت)
  4. دانلود مجموعه نقشه قبرس شمالی – آپدیت 2021
  5. مهاجرت موقت و دائم به قبرس
  6. درباره قبرس – از الف تا ی قبرس (2022)

مالیات و هزینه هنگام خرید و فروش ملک در قبرس

تمبر مالیاتی

هر قرارداد برای فروش املاک و مستغلات در قبرس مشمول حق تمبر به شرح زیر است:

5000 یورو اول = 0
از 5001 یورو – تا 170000 یورو  = 1.5‰
بیش از 170000 یورو  = 2‰

هزینه نقل و انتقال املاک و مستغلات

هزینه هایی که اداره زمین و نقشه برداری از خریدار برای انتقال ملک دریافت می کند عبارتند از:

قیمت بازار نرخ نرخ فعلی = 50%
85000 یورو اول = 3% تا 1.5٪
از 85001 یورو تا 170000 = یورو 5% تا 2.5٪
بیش از 170000 یورو =  8% تا 4%

در صورتی که مبلغ معامله مشمول مالیات بر ارزش افزوده باشد، کارمزد انتقال فوق اعمال نمی شود.

کمیسیون در حال حاضر 50 درصد کاهش یافته است.

مالیات بر ارزش افزوده (قوانین خرید ملک در قبرس)

  • مالیات بر ارزش افزوده با نرخ 19٪ در فروش املاک جدید پرداخت می شود.
  • فروش مجدد ملک از مالیات بر ارزش افزوده معاف است.
  • کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده 5% در هنگام اخذ اقامت اصلی و دائمی در قبرس
  • هر شخصی که برای اولین بار اقامت دائم قبرس را خریداری کند می تواند برای کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده 5٪ درخواست دهد.
  • نرخ مالیات بر ارزش افزوده 5 درصد کاهش یافته برای 200 متر مربع اول اعمال می شود، در حالی که نرخ استاندارد مالیات بر ارزش افزوده برای متر مربع باقی مانده اعمال می شود.
  • متر مربع برای اهداف مالیات بر ارزش افزوده فقط شامل قسمت های سرپوشیده داخلی می شود و ایوان های سرپوشیده یا مناطق دیگر را شامل نمی شود.
  • لازم است که ملک به عنوان اقامتگاه اصلی در قبرس برای 10 سال آینده مورد استفاده قرار گیرد، اجاره آن مجاز نمی باشد.

 

مالیات بر ارزش افزوده (قوانین زمین در قبرس)

  • مالیات بر ارزش افزوده با نرخ استاندارد 19% در خرید و فروش زمین ساختمانی. مالیات بر ارزش افزوده در مواردی اخذ می شود که زمین برای ساخت یک یا چند ساختمان فروخته می شود و فروش مربوط به فعالیت اقتصادی یا اقتصادی یک شخص است.
  • توجه داشته باشید که خرید و فروش زمین در مواردی که خرید و فروش به صورت تصادفی انجام می شود مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی باشد.

 

مالیات بر عایدی سرمایه قبرس

  • مالیات بر عایدی سرمایه قبرس (زمانی که فروش مشمول مالیات مقطوع نباشد) با نرخ 20% بر سود حاصل از فروش اموال غیرمنقول واقع در قبرس، از جمله سود حاصل از فروش سهام در شرکت هایی که مستقیماً مالک ملک هستند، اخذ می شود.

معافیت مالیاتی برای معاملات ملکی در قبرس

انواع معاملات ملکی زیر مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوند:

  • زمین ها یا زمین های دارای ساختمان های تملک شده بین 16 جولای 2015 تا 31 دسامبر 2016 هنگام فروش از این مالیات معاف هستند (با رعایت شرایط خاص).
  • نقل و انتقالات ناشی از مرگ.
  • هدایایی که پدر و مادر به فرزند یا بین زن و شوهر یا بین اقارب تا درجه سه می دهند. هدایای شرکتی که سهامداران آن اعضای خانواده اهداکننده هستند.
  • هدایای یک شرکت خانوادگی به سهامدارانش.
  • محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه قبرس
  • هزینه ای که از درآمد ناخالص حاصل از بیگانگی (فروش) اموال غیر منقول کسر می شود، هزینه تحصیل و بهبود آن است که بر اساس تورم تا تاریخ فروش، بر اساس شاخص قیمت مصرف کننده در قبرس تعدیل شده است.
  • هزینه های مربوط به خرید و فروش ملک نیز مشروط به شرایط خاصی از جمله حق الزحمه آژانس املاک، هزینه انتقال وجه، هزینه های قانونی قابل کسر می باشد.
  • سایر هزینه های مربوط به تحصیل و فروش املاک نیز کسر می شود، به عنوان مثال هزینه آژانس املاک، هزینه انتقال، هزینه های قانونی.

معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه

افراد ممکن است موارد زیر را از سود سرمایه کسر کنند:

بیگانگی عمارت (با رعایت شرایط خاص) 85430 یورو
بیگانگی زمین کشاورزی توسط کشاورز 25629 یورو
هر انتقال دیگر 17086 یورو

توجه داشته باشید. امتیازات فوق، معافیت های مادام العمر هستند، با حداکثر طول عمر 85430 یورو.

مالیات بر ارث قبرس

مالیات بر ارث قبرس در 1 ژانویه 2000 لغو شد و دیگر قابل اجرا نیست.

وکلای املاک در قبرس

وبسایت سحر حاتم نژاد دارای تجربه بالایی است و به کلیه امور مربوط به املاک تجاری و مسکونی اعم از معاملات ملکی و اختلافات رسیدگی می کند. بازار املاک قبرس به سرعت در حال توسعه و گسترش است و فرصت های سرمایه گذاری در اوج خود هستند. اکیداً توصیه می کنیم که از خدمات وکلای قبرسی که تجربه و دانش کافی از قوانین خرید ملک در قبرس دارند استفاده کنید.

وبسایت سحر حاتم نژاد می تواند در گذراندن صحیح کلیه مراحل خرید کمک کند و حداکثر حمایت از منافع مشتری را فراهم کند. ما آماده هستیم تا با توجه ویژه به نیازها و نیازهای شخصی/مالی به هر مشتری جدید نزدیک شویم. ما وکیل املاک در قبرس و ترکیه هستیم.

 

خدمات املاک در قبرس:

  1. بررسی قانونی قبل از خرید ملک
  2. تهیه پیش نویس قراردادهای رزرو املاک، مشاوره در مورد رویه ها
  3. تنظیم یا بررسی قراردادهای فروش املاک و مستغلات
  4. وکالت برای آماده شدن برای خرید یا فروش املاک و مستغلات
  5. اجازه تحصیل ملک توسط خارجیان
  6. خدمات ثبت زمین
  7. اعطای املاک و مستغلات بین اعضای خانواده
  8. قراردادهای اجاره املاک و مستغلات

 

برای مشاوره شخصی رایگان و اطلاع از قیمت های رقابتی ما با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up

Compare Listings

عنوان قیمت وضعیت نوع منطقه هدف اتاق های خواب حمام و سرویس بهداشتی