در طول دهه های گذشته، سیستم آموزش عالی در ترکیه به طور قابل توجهی تغییر کرده است. از دهه 70 قرن گذشته، بسیاری از دانشگاه‌های جوان و مدرن در کشور ظاهر شده‌اند که با ارائه تحصیلات باکیفیت و مدارک معتبر به شما امکان می‌دهند شغلی با درآمد خوب در ترکیه یا سایر کشورهای جهان پیدا کنید. بیشترین تعداد دانشگاه در بزرگترین شهرهای ترکیه – آنکارا و استانبول واقع شده است.

بر اساس برآوردهای مختلف، در سال 2022 بالغ بر 50000 دانشجوی خارجی در دانشگاه های ترکیه تحصیل می کنند . با وجود تنش های سیاسی خاص در ایالت و در مرزهای ترکیه، جریان جوانان از خارج از کشور که می خواهند در ترکیه تحصیلات عالی کسب کنند، از جمله روس ها، اوکراینی ها، قزاقستانی ها و سایر شهروندان کشورهای مستقل مشترک المنافع، کاهش نمی یابد. هزینه تحصیل در دانشگاه های محلی و هزینه های زندگی در ترکیه کاملا قابل قبول است.

دانشگاه های ترکیه

این کشور دارای آب و هوای راحت، استراحتگاه های ساحلی راحت، غذاهای لذیذ، فرهنگ و تاریخ غنی است. اقتصاد ترکیه عملکرد پایداری دارد و نه تنها مناطق سنتی – گردشگری، کشاورزی و منسوجات، بلکه بخش صنعتی نیز در حال توسعه هستند. پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، چشم اندازهای خوبی برای راه اندازی کسب و کار خود در ترکیه و مهاجرت برای همیشه به این کشور یعنی اخذ تابعیت ترکیه وجود دارد.

تحصیلات عالی در ترکیه

امروزه حدود 200 موسسه آموزش عالی در ترکیه وجود دارد که اکثر آنها دولتی هستند. رتبه بندی محبوب دانشگاه های جهانی QS 2022 شامل 21 دانشگاه در ترکیه است. بالاتر از بقیه، دانشگاه بیلکنت است که در پایتخت آنکارا واقع شده است و معتبرترین موسسه آموزشی ترکیه در سطح بین المللی محسوب می شود.

سیستم آموزش عالی ترکیه با در نظر گرفتن فرآیند بولونیا ساخته شده است، یعنی بر اساس استانداردهای اروپایی، از جمله برنامه های تبادل دانشجوی گسترده با دانشگاه های سراسر جهان است. در اکثر دانشگاه ها، خارجی ها این فرصت را دارند که نه تنها به زبان ترکی ، بلکه به زبان انگلیسی نیز تحصیل کنند. به عنوان یک قاعده، سال تحصیلی در ترکیه شامل دو ترم است که از سپتامبر شروع می شود و در ژوئن به پایان می رسد. دانش آموزان می توانند مدارک زیر را کسب کنند:

متخصص جوان . آموزش حرفه ای به مدت 2 سال .

لیسانس . حداقل به 4 سال آموزش نیاز دارد. برخی از مناطق، به عنوان مثال، پزشکی، امکان تحصیل به مدت 6 سال را فراهم می کند.

استاد . مدت زمان آموزش تا 2 سال .

دکتر . مدت دوره 4 سال می باشد.

ترکیه علاوه بر دانشگاه های دولتی و خصوصی دارای مدارس عالی حرفه ای، آکادمی های پلیس و نظامی، کالج ها و هنرستان ها می باشد.

نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه

نحوه پذیرش در دانشگاه های ترکیه به خود دانشگاه، برنامه، زبان تحصیل، تابعیت دانشجو و برخی عوامل دیگر بستگی دارد. برای اطلاعات دقیق و شرایط لازم برای اتباع خارجی برای ثبت نام، باید مستقیماً با موسسه آموزشی تماس بگیرید. با این وجود، شرایط اصلی که اکثر دانشگاه های ترکیه تعیین می کنند را می توان متمایز کرد.

گواهینامه _ تحصیلات متوسطه دریافت شده در کشور دیگر باید استانداردهای ترکیه را داشته باشد. نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیهبرای ثبت نام موفق، باید نمرات بالایی داشته باشید. برخی از دانشگاه ها نیاز به گذراندن یک آزمون بین المللی ویژه YOS دارند.

زبان . بسته به زبان آموزشی، ارائه یکی از مدارک بین المللی ( تافل، آیلتس ) یا قبولی در آزمون زبان به طور مستقیم در دانشگاه الزامی است. برخی از دانشگاه‌ها به خارجی‌ها پیشنهاد می‌دهند که یک دوره سالانه ویژه را قبل از ورود بگذرانند که هدف آن بهبود مهارت‌های زبانی است.

ویزا و اجازه اقامت . برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه، یک فرد خارجی باید ویزای دانشجویی را در کنسولگری ترکیه باز کند. روند ثبت نام می تواند تا 2 ماه طول بکشد . پس از نقل مکان ظرف 30 روز، باید با ایستگاه پلیس محلی تماس بگیرید تا اجازه اقامت در ترکیه را دریافت کنید.

بسته به رقابت و تخصص، هر دانشگاه ممکن است شرایط اضافی را برای دانشجویان خارجی تعیین کند. گاهی اوقات یک مصاحبه مقدماتی از طریق تلفن یا از طریق اینترنت انجام می شود. همچنین باید در نظر داشت که تقریبا در تمامی دانشگاه های ترکیه سهمیه های ویژه ای برای پذیرش اتباع خارجی وجود دارد.

هزینه تحصیل در دانشگاه های ترکیه

هزینه تحصیل در دانشگاه های ترکیه برای خارجی ها به نوع موسسه، تخصص و زبان تحصیل بستگی دارد. به طور متوسط ​​هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه از 400 تا 1500 دلار در سال متغیر است . ارزان ترین راه تحصیل به زبان ترکی است، در اینجا شما می توانید 250-750 دلار را برآورده کنید. در دانشگاه های خصوصی، به ویژه در تخصص های پزشکی، این مبلغ می تواند به 20-25 هزار دلار برسد .

هزینه تحصیل در دانشگاه های ترکیه

هزینه های زندگی در ترکیه 300-500 دلار در ماه است. این یک شاخص متوسط ​​است، همه چیز به اشتها و توانایی های یک خارجی بستگی دارد. 100 دلار دیگر برای شهریه و سایر هزینه های اداری مورد نیاز است. در حین تحصیل در ترکیه، دانشجویان اجازه دارند تا 24 ساعت در هفته کار کنند.

برای جوانان موفق خارج از کشور، دولت ترکیه سالانه بورسیه های ویژه ای را که شامل پرداخت های نقدی ماهانه ( حدود 200 دلار )، اقامت رایگان، بیمه درمانی و بلیط هواپیما می شود، اختصاص می دهد.

برترین دانشگاه های ترکیه

دانشگاه بسفر (Boğaziçi Üniversitesi)

یکی از اولین مؤسسات آموزش عالی آمریکایی که در خارج از ایالات متحده افتتاح شد، دانشگاه بسفر در سال 1863 تأسیس شد. این دانشگاه در نزدیکی تنگه بسفر در استانبول واقع شده است. امروزه حدود 14.5 هزار دانشجو در 6 پردیس دانشگاه تحصیل می کنند که بیش از 750 نفر خارجی هستند. زبان اصلی آموزش انگلیسی است. این دانشگاه روابط نزدیکی با دانشگاه های ایالات متحده و سیستم آموزشی آمریکا به طور کلی دارد.

فارغ التحصیلان دانشگاه بسفر در زمینه های مختلف از هنر تا تجارت به موفقیت دست می یابند. ساختار این دانشگاه شامل 4 دانشکده، 2 دانشکده، 40 باشگاه دانشجویی، 27 مرکز تحقیقاتی و 115 آزمایشگاه، یک کتابخانه بزرگ و خوابگاه های بزرگ است. قرارداد همکاری با 424 دانشگاه در سراسر جهان امضا شده است. زمینه های اصلی برای مطالعه اقتصاد، مهندسی، هنر و علوم طبیعی است. هزینه تحصیل در دانشگاه بسفر برای خارجی ها از 250 تا 3250 دلار متغیر است.

وب سایت رسمی دانشگاه بسفر – boun.edu.tr

دانشگاه بیلکنت

دانشگاه بیلکنت، اولین دانشگاه خصوصی این کشور، در پایتخت ترکیه، آنکارا، در سال 1984 تاسیس شد. امروزه بیش از 13 هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند. یک چهارم کادر آموزشی را خارجیانی تشکیل می دهند که نماینده 40 کشور جهان هستند. این یکی از معتبرترین موسسات آموزشی در ترکیه به حساب می آید. بین خارجی ها از سراسر جهان محبوب است.

دانشگاه بیلکنت قرارداد همکاری با بیش از 250 دانشگاه از 35 کشور جهان امضا کرده است. دانش‌آموزان زمینه‌هایی مانند اقتصاد، تجارت، حقوق، هنر، معماری، طراحی، مهندسی، علوم انسانی و علوم اجتماعی را برای تحصیل در اختیار دارند. ساختار دانشگاه شامل کلاس های درس مدرن، آزمایشگاه ها، امکانات ورزشی و یک کتابخانه عظیم است. هزینه تحصیل در دانشگاه بیلکنت برای خارجی ها 14.5 هزار دلار است.

وب سایت رسمی دانشگاه بیلکنت – w3.bilkent.edu.tr

دانشگاه سابانچی

سومین دانشگاه بزرگ ترکیه، دانشگاه سابانچی، تنها در سال 1999 در شهر استانبول شروع به کار کرد. امروزه بالغ بر 3.6 هزار دانش آموز در داخل دیوارهای این مؤسسه آموزشی جوان و مدرن تحصیل می کنند که حدود 6 درصد از آنها خارجی هستند. تعداد اساتید و اساتید دانشگاه 380 نفر می باشد. کارکنان اداری شامل 331 کارمند می باشد.

برای تحصیل در 3 دانشکده مهندسی و علوم طبیعی، مدیریت، هنر و علوم اجتماعی ارائه می شود. زیرساخت های دانشگاه شامل امکانات ورزشی از جمله زمین فوتبال، سالن سینما، مرکز بهداشت و دریاچه مصنوعی در محوطه دانشگاه می باشد. هزینه تحصیل در دانشگاه سابانچی برای خارجی ها 18 هزار دلار است.

وب سایت رسمی دانشگاه سابانچی – sabanciuniv.edu

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up

Compare Listings

عنوان قیمت وضعیت نوع منطقه هدف اتاق های خواب حمام و سرویس بهداشتی