خرید ملک در ترکیه

 خرید ملک در ترکیه و بررسی همه جانبه ضوابط و مقررات

خرید ملک در ترکیه قوانین و مقررات مربوط به خودش را دارد. اگر به دنبال خرید ملک در ترکیه یا شهرهای آن از جمله ازمیر و استانبول هستید باید با قوانین و مقررات خرید ملک در ترکیه برای مردم غیر بومی آشنا باشید. بر اساس جدیدترین قوانین خرید ملک در ترکیه که توسط دولت این کشور وضع گردیده، اتباع برخی از کشورها حق خرید ملک در ترکیه و شهر های آن را ندارند. البته این موضوع برای ایرانیان مطرح نبوده و مردم ایران می توانند به راحتی اقدام به خرید ملک در ترکیه نمایند.

در برخی از شهرهای ترکیه مانند ازمیر، استانبول و آلانیا، سرمایه گذاری در بخش ساخت و سازهای ساختمانی بسیار وسیع بوده و این روند همچنان با سرعت بالا در حال افزایش است. این مسئله موجب شده تا منطقه و حتی کل کشور ترکیه رشد بسیار خوبی را تجربه کند. یکی از عوامل موفقیت ساخت و ساز در ترکیه قیمت پایین املاک آن می باشد.

برای مثال قیمت خرید ملک در ترکیه نسبت به ایران بسیار کمتر است. اگر قصد خرید ملک در ترکیه را دارید، با قیمت مناسب میتوانید در ازمیر و یا سایر شهر های این کشور، ملک مورد نظر خود را با قیمتی مناسب پیدا کنید. که قیمت آن در قیاس با ملک های مشابه در ایران بسیار پایین تر خواهد بود. در این مطلب که با موضوع خرید ملک در ترکیه گردآوری شده، مباحث زیر بررسی خواهند شد:

  • شرایط عمومی خرید ملک در ترکیه
  • سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در ترکیه
  • دریافت حق شهروندی با خرید ملک در ترکیه
  • بهترین زمان برای خرید ملک در ترکیه
  • واجدین شرایط  خرید ملک در ترکیه
  • قوانین اخذ اقامت و خرید ملک در ترکیه
  • مراحل قانونی خرید ملک در ترکیه
  • خرید ملک در ترکیه در کدام شهر این کشور بهتر است؟
  • نحوه بررسی سند ملک در ترکیه
  • قیمت املاک شهر های مختلف ترکیه
  • توصیه های ضروری خرید ملک در ترکیه
  • استانداردهای سرمایه گذاری و خرید ملک در ترکیه
  • آمار خرید ملک در ترکیه توسط اتباع خارجی
  • اخذ مشاوره از وکیل هنگام خرید ملک در ترکیه
  • دریافت اقامت ترکیه با خرید املاک کمتر از 250 هزار دلار
  • مقررات خدمت سربازی برای اتباع کشور های خارجی
  • اخذ اقامت ترکیه از طریق تحصیل در دانشگاه
  • شرایط پذیرش در دانشگاه های و میزان هزینه های تحصیل درترکیه

شرایط عمومی خرید ملک در ترکیه

ترکیه به عنوان کشوری با تاریخ کهن، میراث فرهنگی، آب و هوای فوق العاده، سواحل بسیار زیبا و صنعت گردشگری بی نظیر شناخته میشود. خرید ملک در ترکیه یکی از شیوه های متداول سرمایه گذاری و دریافت اقامت در این کشور است. اما باید بدانید که اتباع خارجی تنها می توانند ملک ها و خانه های مشخص شده از سوی دولت را خریداری کنند و امکان خرید ملک در روستاها و در حاشیه مناطق نظامی برای اتباع خارجی مقدور نیست.

اجاره ملک در ترکیه نیز می تواند عاملی برای دریافت اقامت موقت در ترکیه باشد. البته قوانین مربوط به اجاره ملک در ترکیه برای اتباع خارجی در سال 2020 میلادی تغییر یافته، که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

سرمایه گذاران خارجی بیشتر علاقه دارند برای تعطیلات خود و با توجه به سبک زندگی، اقدام به انتخاب ملک مناسب خود در ترکیه کنند. سرمایه گذاران خارجی و به ویژه اتباع کشور های خاورمیانه بیشتر دوست دارند در آپارتمان ها و ویلاهای مدرن و شیک اقدام به سرمایه گذاری نمایند.

این موضوع باعث شده تا شهر های آنتالیا، فتحیه، دالیان، کالکان و استانبول بیشتر مورد توجه آنان قرار گیرد. شایان ذکر است که شرایط اقتصادی نامناسب در کشور ترکیه، موجب کاهش ارزش ارز لیر در سال های اخیر شده است.

دریافت حق شهروندی با خرید ملک در ترکیه

بر اساس آخرین اخبار رسمی شبکه های تلویزیونی ترکیه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور با تصویب قانونی جدید، حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری برای اخذ شهروندی ترکیه را از یک میلیون دلار به 250 هزار دلار کاهش داده تا شرایط اخذ اقامت و خرید  ملک در ترکیه برای اتباع خارجی تسهیل شود.

این یعنی اتباع خارجی میتوانند با خرید ملکی به ارزش 250 هزار دلار آمریکا در ترکیه، نسبت به دریافت اقامت و اخذ شهروندی و همچنین پاسپورت این کشور اقدام نمایند.

حال بیایید بررسی کنیم که آیا خرید ملک در ترکیه و سرمایه گذاری در این کشور میتواند مفید باشد یا خیر؟ قیمت املاک در ترکیه در مقایسه با قیمت املاک ایران از وضعیت به مراتب بهتری برخوردار است. به نحوی که میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در شهر بزرگی مثل استانبول 3961 لیر (تقریبا 9.5 میلیون تومان) است. البته این عدد در مناطق گرانقیمت شهر استانبول مثل بشیکتاش از متری 25 میلیون تا 120 میلیون تومان میتواند باشد.

با این حال در برخی مناطق نظیر بیلیکدوز در شهر استانبول، واحد هایی با قیمت تقریبی متری 2646 لیر ( 6.5 میلیون تومان) و یا سایر شهر های این کشور نظیر آنکارا با میانگین قیمت 1861 لیر (4.3 میلیون) هزینه کمتری برای خرید ملک برای سارمایه گذاران در پی خواهد داشت.

با توجه به استقبال گسترده توریست ها و دانشجویان اتباع خارجی برای حضور در کشور ترکیه، بدون شک در کنار هتل ‌های این کشور، آپارتمان‌ها و خانه‌های خریداری ‌شده توسط اتباع ایرانی، گزینه خوبی برای اجاره و کسب درآمد مناسب از این طریق است. حتی در هنگام فروش برخی از ملکها در ترکیه، واحد ها با گارانتی اجاره فروخته میشود.

طبق آخرین آمارها و شواهد، سال 2018،  پاسپورت کشور ترکیه در رتبه بندی جهانی، رتبه 39 دنیا را به خود اختصاص داده است. این یعنی دارنده پاسپورت کشور ترکیه بدون نیاز به ویزا، مجاز به ورود به 72 کشور، از جمله قطر، کره‌جنوبی، مالزی، برزیل و آفریقای جنوبی میباشد.

همچنین صاحب پاسپورت ترکیه قادر به ورود به کشورهایی مانند کویت، بحرین، لبنان و بسیاری از کشورهای آفریقایی با صدور ویزای فرودگاهی خواهد بود و از طرفی امکان دریافت ویزای آنلاین برای ورود به کشورهایی مانند استرالیا و عمان را نیز دارد.

در کنار موارد گفته شده باید به این مسئله توجه کنیم که اعتبار پاسپورت ترکیه نسبت به پاسپورت ایرانی بسیار بالاتر است و فرآیند دریافت ویزای سایر کشورها مانند ویزای شینگن و پاسپورت ترکیه به مراتب نسبت به دریافت پاسپورت کشور ایران آسانتر میباشد.

بیراه نیست که به این موضوع نیز اشاره ای داشته باشیم که ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا و حوزه شینگن در تلاش است و در صورت وقوع این امر، پاسپورت این کشور با جهشی فوق العاده، از اعتبار بیشتری نسبت به اکنون بهره مند خواهد شد و امکان ورود بدون هیچ محدودیتی به 26 کشور حوزه شینگن برای صاحب پاسپورت کشورترکیه مقدور خواهد بود.

اما به دلیل شباهت های فرهنگی و اسلامی ایران و ترکیه و علاقه ایرانیان برای حضور در ترکیه به دلایل مختلف، می‌توان گفت که بازار بین‌المللی و فعال ترکیه، سکونت، تحصیل و کار در این کشور را به گزینه‌ای عالی برای بسیاری از ایرانیان بدل شده است.

بهترین زمان برای خرید ملک در ترکیه

بهترین زمان برای خرید ملک در ترکیه چه زمانی است؟ بهترین زمان برای مهاجرت به ترکیه‌ چه زمانی است؟  بهترین زمان برای خرید ملک در ترکیه و بهترین زمان برای مهاجرت به ترکیه‌ چه زمانیست؟ اینها سوالاتی هستند که مخاطبین دلتا لند از ما میپرسند. ما برحسب وظیفه سعی نموده ایم تا با پاسخ به این دو پرسش نقشی سازنده در تصمیمات شما عزیزان داشته باشیم.

به راستی بهترین زمان برای خرید ملک و اخذ اقامت ترکیه چه زمانیست ؟

مخاطبین گرامی دلتا لند، بعضی چیزها در هیچ کتاب و قانونی نوشته نشده‌اند و فقط به صورت تجربی مورد استفاده قرار میگیرند. تجربه است که آنها را بیان میکند. در تمام این سالهایی که در ترکیه، ازمیر و استانبول مشغول به فعالیت هستیم، تجربه به ما ثابت کرده است که نیمه دوم سال زمان مناسب تری برای سفر به ترکیه جهت خرید ملک و مهاجرت است.

چرا نیمه دوم سال بهترین زمان برای خرید ملک در ترکیه و مهاجرت به این کشور است؟

شش ماهه اول سال، فصل مناسبی برای سفرهای توریستی، تفریحی و در کل مسافرت است و ترکیه بستر مناسبی برای توریست ها و مسافران خارجی، با افزایش تعداد گردشگران و مسافران در ترکیه قیمت بسیاری از کالا از جمله اجناس، هتل ها، بلیط ها، تورهای مسافرتی و غیره به طرز چشمگیری افزایش میبابد. مهم تر از همه این موارد، این است که فصل خرید و ازدهام جمعیت روی قیمت ارز هم بی تاثیر نیست!

از طرفی در نیمه اول سال اکثر مردم با هدف خرید ملک و اخذ اقامت ترکیه، ازمیر و استانبول به این کشور مسافرت میکنند و این مسئله باعث افزایش حجم کار ادارات گردیده و فرآیندهای اداری خریداران ملک و اخذ اقامت در ترکیه را نیز دشوار تر میکند. دلیل دیگری هم وجود دارد و آن این است که شرکت های سازنده ملک در ترکیه در فصل های توریستی بسیار پرکارتر هستند و این مسئله روی زمان اختصاص داده به شما عزیزان بی تاثیر نخواهد بود.

واجدین شرایط خرید ملک در ترکیه

دولت ترکیه به تمام اتباع خارجی سایر کشور ها، بر اساس تقابل، اجازه می دهد تا در ترکیه ملک خریداری کنند. این موضوع یعنی، کشورهایی که به اتباع ترک اجازه خرید ملک در کشورشان را می دهند بر اساس تقابل، اتباع آن کشور نیز میتوانند نسبت به خرید ملک در ترکیه اقدام نمایند.

در همین راستا تمام اتباع کشور های اتحادیه اروپا به غیر از کشورهای (بلژیک، قبرس، چک و اسلواکی) و ایالات متحده آمریکا، کانادا و سایر کشورهای آمریکای لاتین و آسیا می توانند به صورت نامحدود و در چهارچوب قوانین این کشور نسبت به خرید ملک در ترکیه اقدام نمایند.

اتباع خارجی باید توجه کنند که در خصوص سرمایه گذاری و خرید ملک در ترکیه، محدودیت هایی از سمت دولت  این کشور برای اتباع خارجی در نظر گرفته شده است که این محدودیت ها به شرح ذیل است. اشخاص حقیقی خارجی، مجاز هستند در مناطقی که از سمت دولت ترکیه به عنوان مناطق مجاز تلقی میشود اقدام به سرمایه گذاری و خرید ملک کنند.

در خصوص خرید زمین نیز میبایست در هیچ سازه ای در زمین مذکور وجود نداشته باشد و مالک باید متعهد شود که طی دوسال نسبت به راه اندازی پروژه در منطقه اقدام کند. که شرایط راه اندازی پروژه از سمت ادارات مربوطه در این کشور اعلام میگردد. اشخاص حقیقی مجاز به خرید ملک در مناطق نظامی تحت هیچ شرایطی نیستند.

قوانین اخذ اقامت و خرید ملک در ترکیه

طبق قوانین و مقررات جدید ترکیه اتباع خارجی می توانند به ارزش 250،000 دلار آمریکا صاحب املاک و مستغلات در ترکیه شوند و طبق قانون ترکیه میتوانند تقاضای خود را مبنی بر اخذ تابعیت ترکیه اعلام کنند. از سوی دیگر، اتباع خارجی برای حفظ  حقوق شهروندی خود به عنوان تبعه ترک می بایست معیارهای مورد نظر کشور ترکیه را رعایت نمایند. این افراد باید به مدت 3 سال ملک خریداری شده را نگه دارند.

البته افرادی که میتوانند ملکی را به ارزش 500،000 دلار آمریکا خریداری کنند، برای دریافت تابعیت ترکیه نیازی به رعایت شرایط  فوق ندارند. اتباع خارجی که قصد اخذ اقامت و تابعیت کشور ترکیه را دارند می توانند به غیر از خرید ملک در ترکیه با سرمایه گذاری به ارزش 500،000 دلار آمریکا به عنوان سپرده در بانک های ترکیه اقدام به اخذ تابعیت این کشور کنند. البته به شرط اینکه به مدت 3 سال سپرده مورد نظر در بانک های ترکیه حفظ  شود.

با توجه به موارد گفته شده، شرایط و مدارک لازم برای دریافت اقامت ترکیه از طریق خرید ملک و سرمایه گذاری در این کشور به شرح زیر است.

  • خرید ملک در ترکیه به ارزش حداقل 250،000 دلار آمریکا
  • حفظ ملک خریداری شده  برای مدت 3 سال متوالی
  • پر کردن فرم و در خواست خود مبنی بر سرمایه گذاری و دریافت اقامت
  • 2 قطعه عکس 5*6
  • تقدیم گذرنامه و یا سندی دال برتعیین وضعیت تابعیت فرد
  • تقدیم گواهی و وضعیت دینی و مذهبی
  • تقدیم رسید واریز مالیات و پرداخت ها به وزارت دارایی ترکیه

با استفاده از اجاره خانه در ترکیه نیز می توان اقامت موقت این کشور را دریافت نمود. این اقامت از نوع توریستی بوده به این معنا که فرد اجازه کار یا تحصیل در کشور ترکیه را نداشته و برای کار و تحصیل در ترکیه باید مجوزات قانونی را دریافت نموده و نوع اقامت خود را تغییر دهد.

قبل از سال 2020 اقامت توریستی ترکیه از طریق اجاره خانه، به صورت 2 ساله اعطا می شد که قابلیت تمدید را نیز داشت. اما در قوانین جدید که از ابتدای سال  2020 اجرا شده است، این اقامت به صورت یک ساله اعطا می گردد و پس از پایان یک سال قابلیت تمدید ندارد. برای تمدید این نوع اقامت باید حداقل یک سال از پایان اقامت قبلی بگذرد.

مراحل قانونی خرید ملک در ترکیه

سرمایه گذاران خارجی، زمانی که ملک مورد نظر خود را انتخاب نمودند باید ضمن مطالعه کامل جزئیات قرار داد، شرایط  و ضوابط خرید ملک در ترکیه و بررسی توافق نامه اقدام به عقد قرارداد کنند. این عزیزان میتوانند در مدت حضور خود در ترکیه از وجود یک مترجم حقوقی که توسط دفاتر اسناد رسمی دولت این کشور تعیین و منصوب شده راهنمایی اخذ نمایند.

همچنین این افراد می توانند برای این مهم از وکلای خبره که با قوانین خرید ملک در ترکیه آشنا هستند، مشورت نمایند. در مرحله بعد افراد می بایست گذرنامه خود را به دفتر اسناد رسمی برای ترجمه ببرند.

این عمل از الزامات دولت ترکیه برای افزایش ضریب ایمنی است. سپس طرفین قرارداد می توانند قرارداد را امضا نمایند. در این مرحله خریدار میتواند مبلغ مورد توافق را به حساب فروشنده واریز کند.

پس از این مرحله، شخصی که وکالت شما را بر عهده گرفته است باید قرارداد را بر اساس شرایط درج شده و آدرس مشخص شده، اطلاعات کامل ملک از جمله تعداد طبقات، وضعیت اسکان و همچنین گذرنامه خریدار را برای تبدیل به یک سند رسمی به مراجع ذیصلاح نشان دهد تا فرآیند بر اساس قوانین ترکیه پیش رفته و سند رسمی به خریدار یا وکیلش اعطا شود. این سند TAPU نام دارد و شامل عکس مالک، یک عدد تمبر و با امضای رسمی خریدار خواهد بود.

بسیار مهم است که افراد با مطالعه دقیق اطلاعات درج شده صحت اطلاعات را بررسی کنند. پس از پایان این مرحله اداره مالیات محلی برای خریداران یک حساب بانکی باز میکند و یک شماره مالیاتی اختصاصی شماره به سرمایه گذاران گرامی اعطا میکند که باید در شهرداری محلی و منطقه ثبت شود.

در مرحله انتقال سند به نام خریدار، مالک جدید باید 3 درصد از کل ارزش ملک را به عنوان مالیات و عوارض و همچنین 3 درصد از کل مبلغ را به عنوان هزینه تمبر پرداخت نمایند.

خرید ملک در ترکیه در کدام شهرهای این کشور رو به افزایش است؟

ترکیه کشور زیبا، خوش آب و هوا و سرسبزی است. این که هدف خریداران خارجی ملک از خرید ملک در ترکیه چیست می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. البته در سالیان اخیر با افزایش خرید ملک در شهرهای ساحلی مانند آلانیا، آنتالیا، ازمیر و کوش آداسی و همچنین در استانبول برای شهروندان ایرانی بوده ایم.

سایر شهرهای ترکیه نیز طرفداران مخصوص به خود را دارند. در این میان، منطقه کارادنیز به دلیل سرسبزی و آب و هوای خوب می تواند گزینه بسیار مناسبی برای بازنشستگان عزیز باشد.

نحوه بررسی سند ملک در ترکیه

پیش از خرید ملک در ترکیه یا پس از آن چگونه باید سند ملک را بررسی کنیم؟ چه معیار هایی را باید هنگام خرید ملک مد نظر قرار داد؟ در این مقاله کوتاه سعی نموده ایم فرآیند خرید ملک در ترکیه را با جزئیات بیشتری تشریح کنیم. نکته بسیار مهمی که حتما باید به آن توجه شود این است که با خرید ملک در ترکیه، ازمیر یا استانبول اقامت یکساله دریافت می کنید و اقامت دائم به شما تعلق نمیگیرد.

چگونه سند ملک در ترکیه را بررسی کنیم؟

چگونه مطمئن شویم ملک خریداری شده هیچگونه مشکلی در سند یا سایر اسناد و مدارک ندارد؟ در خصوص خرید ملک در ترکیه موارد زیر را حتما در خرید خود لحاظ کنید.

از پروژه هایی ملک بخرید که قبل از شما خارجیان دیگری در همان پروژه ملک خریده اند، دارای سند و اقامت هستند چرا که در این پروژه ها، فرآیندهای استعلام از برخی ادارات انجام شده و اکثرا واحد ها مشکلی ندارد.

پس از اینکه اطمینان حاصل کردید از پروژه خارجیان دیگری نیز خریداری کرده اند قبل از پرداخت و تسویه حساب نهایی، یک کپی از سند را دریافت نموده و به اداره سند منطقه (tapu daıresı) مراجعه نمایید.

استعلام اینکه این ملک دارای مشکل هست یا خیر کار بسیار ساده ای است کافی است از متصدی مربوطه این کار را بخواهید و با توجه به فرایند مکانیزه پاسخ دهی وقت زیادی از شما گرفته نخواهد شد.

پروسه خرید در همان اداره سند انجام میگرید و سند نیز در همان روز و پس از تسویه حساب بنام خریدار زده خواهد شد.

در هنگام انجام فرآیند خرید یک نفر مترجم رسمی که از طرف اداره سند معتبر است کلیه مراحل را ترجمه می کند. این نکته را بخاطر بسپارید که ترجمه شما به احتمال زیاد به زبان انگلیسی خواهد بود.

مدارک لازم برای تحویل سند قطعی شامل پاسپورت ترجمه شده رسمی، چهار قطعه عکس، ورگی نومراسی ،هزینه مربوط به سند که توسط خریدار پرداخت می شود ( با توجه به قیمت ملک و نوع پروژه متفاوت است) و هزینه مترجم رسمی.

لازم به ذکر است هزینه های مالیاتی ملک برای خارجیان حذف شده است توجه کنید که هزینه ای بابت مالیات ملک از شما اخذ نشود.

فرآیند ذکر شده در مورد خرید ملک در شهر های ترکیه از پروژه های آماده است برای پروژه های پیش فروش یا شرایطی با توجه به نوع پروژه این فرآیند متفاوت ممکن است متفاوت باشد .

در برخی از شرکتهای ساختمانی کلیه مراحل اخذ سند توسط عوامل شرکت انجام می گردد.

قیمت املاک کشور ترکیه

سرمایه گذاران عزیزی که قصد خرید ملک در ترکیه دارند باید به این موضوع توجه کنند که استانبول یکی از گران ترین شهرهای کشور ترکیه است و در میان ۹۴ شهر بزرگ دنیا در رتبه ۳8 قرار دارد. قیمت ملک در شهرهای مختلف ترکیه به ویژه استانبول به شرح زیر است.

 

  • شهر                                                       قیمت هر متر (لیر)
  • استانبول                                                  ۳،۹۶۱
  • آنکارا                                                     ۱،۸۶۱
  • آنتالیا                                                      ۲،۱۰۱
  • ازمیر                                                     ۳،۰۳۶

توصیه های ضروری خرید ملک در ترکیه

بر اساس تبصره ماده ۳۵ قانون املاک دولت ترکیه که مصوب ۱۸ می ۲۰۱۲ میباشد اجازه خرید اراضی و املاک ترکیه به تمامی اتباع خارجی داده نمیشود. کنسولگری ترکیه لیستی از کشورهای مجاز به خرید ملک در ترکیه را ارائه کرده است. سرمایه گذاران خارجی مجاز به خرید ملک در ترکیه، حدوداً ۳۰ هکتار از اراضی این کشور و فقط  تا ۱۰ درصد را می توانند خریداری کنند.

استانداردهای سرمایه گذاری و خرید ملک در ترکیه

بر اساس گزارش‌های سرمایه‌گذاری جهانی (UNCTA) در سال 2019 میلادی، ترکیه توانسته در آسیا مقام دومین دریافت کننده FDI یا سرمایه‌گذاری خارجی را بدست آورد. به گونه‌ای که میزان سرمایه ورودی که به صورت مستقیم توسط سرمایه گذاران خارجی در سال 2018 به ترکیه وارد شده به عددی حدودا 13 میلیارد دلار میرسد.

در حالی که درست یک سال قبل یعنی در سال 2017، میزان سرمایه ورودی توسط سرمایه‌گذاران خارجی 11.48 میلیارد دلار بود. برخی از کشورهای اتحادیه اروپا برای سال های متوالی از بزرگترین سرمایه گذاران بزرگ در ترکیه هستند.

ایالات متحده امریکا بعد از کشور هلند، دومین سرمایه گذار بزرگ در ترکیه است. هلند با سرمایه گذاری به ارزش 15.8 درصد از کل سرمایه گذاری‌های خارجی به عنوان صدر نشین سرمایه گذاران خارجی در ترکیه را به خود اختصاص میدهد. پس از آن ایالات متحده با 7.6 درصد و کشور انگلیس با 6.9 درصد بر اساس آمارهای وزارت صنعت ترکیه به عنوان بزرگترین سرمایه گذاران در ترکیه شناخته شده اند.

ترکیه با هدف تسهیل پذیرش سرمایه گذاران خارجی، اقدام به ایجاد آژانس پشتیبانی و ارتقا سرمایه گذاری ترکیه (Investment  Support and Promotion Agency of Turkey (ISPAT) ) نموده و با ایجاد برخی از اصلاحات قانونی توانسته سرمایه گذاران خارجی را به خوبی به خود جذب کند.

 

آمار خرید ملک در ترکیه توسط اتباع خارجی

با مروی بر آمار خرید و فروش ملک در ترکیه در می یابیم که اتباع عراقی با خرید ۱۴۳۹ ملک در ترکیه رتبه اول را در میان خریداران املاک ترکیه به خود اختصاص داده اند. بعد از آن، ایرانیان با خرید ۵۵۷ واحد مسکونی و بعد از ایران اتباع کویت با خرید ۳۷۸ ملک و سپس آلمان با ۳۴۱ ملک و اتباع روسیه با خرید ۳۳۶ ملک در رتبه های بعدی قرار دارند. آماری مشروحه فوق مربوط  به سال ۲۰۱۸ بوده که در سال ۲۰۱۹ میلادی این آمار به چند برابر این رقم رسیده است .

برای مثال در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۸ هزارنفر از مردم ایران در ازمیر ترکیه اقدام به خرید ملک نموده اند. خرید ملک در ترکیه به ویژه خرید آپارتمان در این کشور در ماه اکتبر در سال ۲۰۱۸ با افزایش ۱۳۴.۴ درصدی نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۱۷ روبه رو بوده است. با مشاهده این آمار و ارقام می توان گفت خرید ملک در ترکیه در اکتبر سال ۲۰۱۸ به عدد ۶۲۷۶ واحد میرسد.

البته افزایش خرید ملک در ترکیه فقط مربوط به  اتباع کشورهای خارجی نبوده بلکه خرید ملک توسط شهروندان ترک نیز با افزایش ۱۹.۲ درصدی همراه بوده است. اگر بخواهیم آمار دقیقی در خصوص خرید ملک در ترکیه داشته باشیم باید بگوییم که در طی ماه اکتبر در سرتاسر کشور ترکیه آمار خرید ملک به عدد ۱۴۶ هزار و ۵۳۶ واحد رسیده است.

البته آمار خرید ملک در ترکیه در بعضی از شهرهای این کشور نسبت به دیگر شهر ها بسیار بیشتر است. برای مثال بیشترین میزان خرید و فروش ملک به ترتیب در شهرهای استانبول، آنکارا، ازمیر، آنتالیا، بورسا و یالووا می باشد. نکته قابل توجه این است که بیش از نصف املاکی که معامله شده خانه های نوساز بوده است.

اخذ مشاوره از وکیل هنگام خرید ملک در ترکیه

تا قبل از سال 2018 میلادی نکته حائذ اهمیت در هنگام خرید ملک در ترکیه اشاره به این موضوع داشت که متقاضیان گرامی برای خرید ملک در ترکیه نیاز به مجوز نظامی در کشور ترکیه داشتند که خود میتوانست روند خرید ملک در ترکیه را طولانی تر کند. در برخی مواقع،  زمان بر بودن این فرآیند باعث می شد تا ملک مورد نظر اتباع خارجی فروخته شود.

اما قوانین ترکیه از آگوست سال 2018 میلادی تغییر یافت و از این تاریخ به بعد دیگر برای خرید ملک در 16 استان ترکیه نیازی به اخذ مجوز از مراکز نظامی نیست.گاهی اوقات تغییر قوانین و ضوابط  در یک کشور و عدم آگاهی از آن می تواند موجبات سردرگمی سرمایه گذاران خارجی را فراهم کند و حتی عدم آگاهی از اینکه قوانین جدید در کدام شهر های کشور باعث تسریع روند خرید ملک میشود در ادامه مسیر سرمایه گذاری درست تاثیر گذار است.

از دیگر قوانین کشور ترکیه که بعضاً از دیدگاه اتباع و سرمایه گذاران خارجی پنهان بوده، الزام دو طرف قرارداد (فروشنده و خریدار) برای حضور در هنگام عقد قرارداد و انتقال وجوه می باشد. در کل می توان نتیجه گرفت که اتباع خارجی برای سرمایه گذاری در یک کشور ثالث باید به موارد بسیاری توجه نمایند. که در این زمینه، استفاده از یک وکیل خبره که به امور خرید ملک در ترکیه مسلط  باشد می تواند به خریداران کمک شایانی کند.

دریافت اقامت ترکیه با خرید املاک کمتر از 250 هزار دلار در این کشور

شیوه دریافت اقامت گردشگری ترکیه از ابتدای سال 2020 میلادی سرخوش تغییراتی شده است. بر همین اساس، اتباع خارجی سایر کشور ها به مدت فقط یک سال اجازه اقامت گردشگری ترکیه را خواهند داشت. البته اتباع کشور های عضو اتحادیه اروپا، جمهوری چین، فدراسیون روسیه و کشورهای عضو سازمان همکاری توسعه اقتصادی مانند ژاپن، کانادا، آمریکا و… از این قانون مستثنی هستند.

خرید هم‌زمان چند ملک به ارزش 250هزار دلار

اتباع خارجی میتوانند به جای خرید یک ملک در ترکیه، چند ملک در این کشور با ارزش پایین‌تری بخرند که برآیند آن به ارزش 250 هزار دلار برسد. ولی برای اخذ حق شهروندی باید برای تمامی ملک‌های خود به طور همزمان درخواست خود را ارائه کنید. اداره مربوطه، در صورتی که یک ملک و یا چند ملک در مجموع با ارزش حداقل 250 هزار دلار باشد، درخواست حق‌شهروندی این عزیزان را مورد پذیرش قرار خواهد داد.

بنابراین در صورتی که فقط اقامت ترکیه برای شما اهمیت دارد و قصد دریافت حق شهروندی و پاسپورت این کشور را ندارید می‌توانید با سرمایه کمتر از 250 هزار دلار صاحب خانه شوید و اقامت ترکیه را نیز دریافت کنید. معمولاگذراندن مراحل قانونی دریافت حق شهروندی و پاسپورت ترکیه، پس از خرید ملک واجد شرایط در این کشور، حدوداً به 2 ماه زمان نیاز دارد.

هرچند ‌می‌توان با دریافت فرم تاییدیه ملک از طرف دولت ترکیه، پیش از دریافت حق شهروندی، نسبت به دریافت مجوز اقامت برای خود و خانواد‌ه‌تان اقدام نمائید.

امکان تمدید اقامت برای اتباع ایرانی بعد از یک سال اقامت گردشگری در ترکیه، وجود ندارد و باید حداقل یک سال از زمان به اتمام این نوع اقامت گذشته باشد تا بتوانند مجدد برای اخذ آن اقدام کنند.

در همین راستا افرادی که از اقامت گردشگری برای حضور در ترکیه استفاده می‌کنند بعد از اتمام زمان اقامت خود، باید روش دیگری را برای دریافت اقامت پیدا کنند. از جمله این روش‌ها می‌توان به اخذ ویزای تحصیلی ، ثبت شرکت در ترکیه و خرید ملک در ترکیه اشاره کرد.

مقررات خدمت سربازی برای اتباع کشور های خارجی

شاید این سوال مهم برای شما مطرح باشد که آیا با اخذ حق شهروندی ترکیه، ملزم به گذراندن دوره خدمت سربازی در این کشور خواهم بود یا خیر؟ پاسخ‌های مختلفی برای این سوال مطرح است. اگر فرزند شما زیر 18 سال سن دارد، با رسیدن به سن قانونی در این کشور همانند سایر شهروندان ترکیه ملزم به گذراندن دوره سربازی در ترکیه خواهد بود.

اما قوانین و ضوابطی برای شهروندانی با دو تابعیت نیز وضع شده است که باید از طریق وکیل از آن‌ها آگاه شوید.

اگر قبلاً خدمت سربازی را در کشور خود گذرانده اید، ملزم به ارائه اسناد و مدارک آن برای اثبات به دولت ترکیه خواهید بود. اما در صورتی که سن شما بیشتر از 22 سال است و هنوز خدمت سربازی رو نگذرانده اید باید با مراجعه به اداره کل جمعیت و شهروندی ترکیه، از قوانین موجود و استثنائات این دوره برای اتباع خارجی آگاهی پیدا نمایید.

اخذ اقامت ترکیه از طریق تحصیل در دانشگاه

معمولاً اتباع ایرانی می‌توانند بدون ویزا به مدت 3 ماه در یک بازه زمانی 180 روزه در ترکیه زندگی کنند. این دانشجویان در صورتی که در ترکیه به تحصیل بپردازند، با استفاده از کارت اقامت یکساله، تا زمان فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های کشور ترکیه، مجاز به اقامت در این کشور خواهند بود.

دانشجویان ایرانی می توانند با مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل اقامت بلند مدت این کشور را نیز بدست آورده و با هزینه های بسیار مناسب تحصیل کنند. یکی از موضوعاتی که این روزها با توجه افزایش نرخ ارز طرفدار پیدا کرده تحصیل در کشورهایی است که هزینه پایین دارند یا رایگان هستند.

برای انتخاب یک کشور کم هزینه باید در میان کشورهای اروپایی جستجو کنیم. یکی از کشورهایی که پاسخگوی نیازهای دانشجویان ایرانی است کشور ترکیه میباشد. تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه ارزان و شرایط دریافت ویزا نیز به مراتب نسبت به کشورهای اروپایی برای ایرانیان آسانتر است.

شرایط پذیرش در دانشگاه های و میزان هزینه های تحصیل درترکیه

یک خبر خوب برای شما این است که اتباع ایرانی می توانند از مقاطع ابتدایی تا بالاترین مقاطع دانشگاهی در ترکیه تحصیل نمایند.

شرایط مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل

فرزند شما به عنوان یک دانش آموز خارجی می تواند از مقاطع ابتدایی برای تحصیل در این کشور شروع کند. معیار پذیرش در مدارس ترکیه، کارنامه آخرین سال تحصیلی بوده و میبایست آن را برای پذیرش در مقطع بالاتر ارائه نمائید. زبان آموزش اکثر مدارس ترکیه استانبولی بوده و دارای هزینه های مناسبی نیز هستند.

دانش آموزان ایرانی جهت تحصیل در مدارس ترکیه گزینه های متفاوتی را میتوانند انتخاب کنند که میتواند یکی از موارد زیر باشد:

  • مدارس دولتی کشورترکیه
  • مدارس خصوصی کشور ترکیه
  • مدارس بین المللی کشور ترکیه
  • مدارس ایرانی کشور ترکیه

پیوند ها و مطالب مفید وبسایت: 

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up

Compare Listings

عنوان قیمت وضعیت نوع منطقه هدف اتاق های خواب حمام و سرویس بهداشتی